onsdag den 21. august 2013

Grov grovbolle

Jeg har af og til købt nogle rigtig grove, kernefyldte "rundstykker" hos bageren, og har tit tænkt, om ikke jeg kunne bage nogle selv. Har også forsøgt nogle gange, men synes resultatet har været nogle tunge, massive boller.
Nu har jeg så forsøgt igen, og udsatte kollegerne for testen her til morgen, og på deres opfordring kommer opskriften på bloggen :-)

Jeg har taget udgangspunkt i min morgenbolle-opskrift, og lavede en lille portion - hvis nu det gik galt - hvad jeg jo så fortrød, fordi de nu blev rigtig gode ;-).

I ½ liter kold vand opløses ca. 10 gram gær, tilsæt 1 spsk. salt og  ½ spsk. flydende honning.
Dernæst tilsættes et mix af kerner - ialt ca. 375 gram - jeg brugte

  • 100 g bygkerner (de nye, hvor der på posen står "klar til brug", de skal altså ikke blødes op først - nemt!)
  • 100 g durumkerner - også de nemme
  • 75 g solsikkekerner
  • 50 g græskarkerner
  • Øverst durumkerner, nederst rugkerner
  • 50 g hørfrø
Dernæst 125 gram grahamsmel og ca. 150 g hvedemel.
Melet må tilsættes lidt efter lidt, så dejen ikke bliver for fast. Det er
vigtigt, at den er rimeligt flydende/våd i konsistens, da kernerne opsuger en del af væsken.

Sættes til hævning natten over - gerne ca. 12 timer.

Dejen bredes ud i en rektangel på pladen, og med en skarp kniv skæres dejen i store firkanter, der derefter deles i trekanter.
Det vil flyde lidt sammen, men når de er bagt,
 kan man fornemme snittene,
og bollerne kan brydes fra hinanden.
Jeg dryssede med sorte sesamfrø.

Bollerne bages ved 185-190 grader i ca. 25 min.

Jeg har en ovn med en speciel knap: "Hydrobagning", som gør, at al dampen forbliver i ovnrummet - sådan lidt á la dampovn. Den funktion brugte jeg her, og jeg tror det er med til at bollerne blev lidt mere luftige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar