lørdag den 3. august 2013

Birkes

Jeg eeeeelsker birkes, men de er jo bestemt ikke af de sundeste. Så jeg har forsøgt at gøre min meget gamle opskrift bare lidt sundere.
Jeg har udskiftet noget af hvedemelet med hvid hvede og nedsat fedtstofmængden lidt, men okay - sunde - det kan de ikke kaldes.
Men en enkelt birkes, en søndag i ny og næ, går nok også :-)

Normalt er birkes besværlige at lave. Man skal rulle smør i lag ind i dejen af flere omgange, men disse er bare supernemme, og næsten lige så gode som de traditionelle.

Dej:
150 g hvedemel
150 g hvid hvede
180 g smør
20 g sukker
1 æg
50 g gær
½ tsk salt
1 dl mælk

1 æg til pensling samt birkes.

Smuldr fedstoffet i melet (fungerer også fint med flydende margarine).
Lun mælken og opløs gæren heri. Blandes i melet sammen med de resterende ingredienser. Ælt dejen godt. (og bruger du flydende fedtstof køres dejen min. 5 min. på røremaskinen).




Dejen rulles ud i en rektangel, ca. ½ cm tyk (ca. 30 x 50 cm).





Så pensler du dejen med sammenrørt æg, og folder dejen sammen (1/3 foldes op, og
det enkelte lag foldes ned over de to lag,
så der bliver 3 lag).








Vendes om, pensles med æg og drysses med birkes. Skæres ud i ca. 10 birkes. Sættes på en plade og hæver nu til ca. dobbelt størrelse.

Bages ved 205 grader i ca. 10-12 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar