søndag den 14. juli 2013

Plukke - plukke - muslinger....

Har skrevet om at bruge blomster i maden, men man kan også "plukke" andet. I sommerferien har vi været ude at hente hovedingrediensen til forretten.

Hjembragt fra fjorden ligger de her i spanden. Har skiftet koldt vand et par gange, så de igennem flere timer ligger, og selv får "spyttet" sandet ud. (stilles køligt)
Her et nærbillede, så man kan se, at der skal en del rengøring til. Men på bænken i solskinnet, og med en god børste, får vi rur pillet af og muslingerne skrubbet. Og de åbne bliver kasseret. Vigtigt!

 Jeg har ikke en rigtig opskrift denne gang, da vi ikke fik handlet, inden vi skulle i gang med forretten. Men jeg kan beskrive, hvad jeg gjorde.
Fine tern af løg og hvidløg blev svitset i lidt smør. Herefter tilsættes muslingerne, og 1 dl hvidvin. Koger 4-5 min.
Jeg havde et par gulerødder, og noget fennikel, som blev skåret i fine tern og tilsat sammen med et drys tørret timian (den friske er desværre gået til i "køkkenhaven").
Simrer herefter igen 4-5 min., hvorefter muslingerne tages fra - og nu skal de lukkede endelig kasseres!
Der tilsættes en skvat fløde og smages til med salt og peber og koges lidt ind.

Fordel muslingerne i dybe tallerkner/små skåle og hæld suppen over. Serveres med noget godt brød. 
Voila - den "friskplukkede" aftensmad. Bon appetit :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar