mandag den 7. oktober 2013

Rugklapper med grønkål

Jeg købte i dag et stort bundt frisk grønkål. Det er lige rigeligt, hvis det hele skal omsættes til råkostsalat, så jeg bagte nogle små brød til mine madpakker.

Ingredienser:
75 g ruggryn (eller havregryn)
½ l vand
2 tsk salt
100 g hakket grønkål
50 g gær
½ dl lunken vand
1 spsk olie
175 g durummel
150 g hvid hvede
ca. 300 g hvedemel
lidt groft mel f.eks. grahamsmel




Kog en grød af gryn, vand og salt. Blancher den hakkede grønkål - tilsættes grøden, som herefter køler af. Rør gæren ud i lunken vand og bland det i den afkølede grød. Tilsæt mel og olie, ælt det hele godt sammen.
Stil dejen til hævning ca. ½ time.
Slå dejen ned, rul det ud til en firkant, ca. 1 cm høj. Skær ud i passende størrelse. Læg klapperne på bagepladen og lad dem efterhæve tildækket ca. 20 min.
Pensles med lidt vand og drys med groft mel.
Bages ved 200 grader i ca. 18-20 min.
NB: Dejen kan også formes til et helt brød, bages i ca. 35 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar