søndag den 11. maj 2014

Mælkebøttesirup

Denne søndag har været brugt først i skoven, så lidt i en butik, og derefter hjemme i køkkenet. Det er sæson for de fine bløde granskud - det var dem jeg gik efter.
Men de fine gule mælkebøtter og bellis stod og lyste op i skovkanten, så de måtte også med hjem.
Bellis klar til mælkebøtte-sirup

Her får du opskriften på mælkebøttesirup - og en anden dag kommer så opskrifter på, hvad jeg fik lavet med alle mine granskud....


  • 25-30 mælkebøttehoveder (og kun de gule kronblade skal bruges)
  • 250 gram æblebåde (gerne grønne lidt umodne)
  • evt 1 stængel rabarber i tern (giver en god farve)
  • evt. kronblade fra bellis
  • ½ liter vand
  • saft af ½ citron


Vær omhyggelig med at plukke de gule kronblade, så der ikke kommer noget grønt med.
I en gryde blandes mælkebøtte-kronblade, æblebåde, rabarbertern, ½ liter vand og citronsaften. Bring det i kog og lad det småkoge i ½ times tid.
Si saften. Den vejes af, og samme mængde sukker tilsættes. Det hele bringes atter i kog. Det skal kun småboble.
 Jeg lod det koge ca. 45 min, men lav en tjek på tykkelsen undervejs ved at komme lidt saft på en tallerken, og sæt det i køleskabet. Når det er kølet af kan du se om konsistensen er passende.

Skold nogle flasker/glas og skyl dem med Atamon og hæld siruppen i. Lad det køle af og luk godt til og sæt det på køl.



Bellis i mælkebøtte-sirup samt mælkebøttesirup






Glæder mig til at smage siruppen sammen med en god blåskimmelost - eller dryppet ud over en lille portion skyr eller græsk yoghurt toppet af med lidt ristede nødder,pinjekerner eller müsli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar